Recensie Neder-Wonderland (Lulu Wang)

Het is, wat mij betreft, niet zo heel belangrijk wat anderen over Neder-Wonderland zeggen of schrijven. Het gaat erom, dat, als ik (of iemand anders) er iets over zeg, dit authentiek, oprecht en eerlijk is. Wat ik hier schrijf over het nieuwste en vijftiende boek van Lulu Wang, voldoet hieraan.
Wat mij tijdens het lezen van het boek vooral bezig hield is, zijn de persoonlijke ontmoetingen met haar en vooral de gesprekken die ik met haar voerde. Wij hebben beide een vrij brede kijk op de individuele mens in relatie tot de wereld. Dan heb ik het over pure menselijkheid, in al zijn verschillende facetten en hoedanigheden. Verdieping heeft niet alleen te maken met datgene wat zichtbaar en voelbaar is, maar vooral ook met datgene wat in ons verborgen ligt.

Lulu beschrijft in haar boeken wat vanuit haar diepste gevoelens en gedachten naar boven komt. Ik voel mij a.h.w. thuis in haar denken en voelen, omdat ik mij eveneens thuis voel in mijn eigen denken en voelen. Juist dat maakt het voor mij zo boeiend om dit boek te lezen.

Het is een feest van herkenning, ondanks dat mijn leven zich totaal anders ontwikkelde en ik 43 jaar politieman ben geweest, Mijn wereld was en is een hele andere dan die van Lulu en toch zijn er, naast de grote verschillen, enorm veel overeenkomsten in hoe wij de wereld van onszelf en die buiten ons beschouwen. Misschien komt het doordat wij beide een kijkje hebben genomen in de esoterische psychologie en in die zin spiritueel overeenkomsten hebben.
Eigenlijk hebben de meeste mensen veel overeenkomsten terwijl ze zo verschillend leven. Alles draait in die zin om bewustwording van datgene waarvan we ons (nog) niet bewust zijn (de schaduwkant). Zodoende kijk ik vrijwel elk moment van de dag in mijn eigen hart, maar weet ik tegelijkertijd dat er zovele andere harten met mij kloppen. Het besef is er dat wij mensen allemaal middels onze ademhaling in het leven met elkaar verbonden zijn.

Neder-Wonderland is taalkundig een heel eenvoudig geschreven en vooral begrijpelijk boek met tevens een enorme diepgang voor degene die er zich onvoorwaardelijk openstelt. Het vraagt van mij als lezer niet om het eens te zijn met wat er staat maar vooral om mij als lezer van mezelf bewust te zijn of te worden. Op die manier vormt zich ook voor mij een mening over Nederland en zijn bewoners.

Eenvoud heeft een dubbele betekenis, namelijk die van de eenheid en de veelvuldigheid. Onze taal bevat heel veel van dit soort woordsamenstellingen. Het is een kwestie van ze herkennen en vervolgens op jezelf betrekken. Neder-Wonderland is in hele gewone en vooral begrijpelijke taal geschreven. Ik vind dit wonderlijk en knap voor iemand die aan de andere kant van de wereld, in een totaal andere cultuur en taal, opgroeide.

De tekst in dit boek en de illustraties door Laura Emmen, behelzen in wezen een soortgelijke samenstelling. Erg mooi gedaan, vind ik persoonlijk. Daarbij maakt een vleugje humor en zelfspot het lezen van dit boek voor mij aantrekkelijk.

Het was voor mij een hele grote eer om bij de officiële presentatie aanwezig te zijn en vooral ook te mogen genieten van de gastvrijheid door Lulu en van de muzikale omlijsting door Nederlandse componist en pianist Henk Wieman en Belgische violiste Christina Constantinescu.

Jacques Smeets, Elsloo-Stein

Klik hier voor een verslag van de presentatie door P&E Nieuwsveteranen.