Review over ‘Kanker, Verwoesting en Geneeskracht’

Recent sprak ik Sjef Leenen, directeur van het Gegevenshuis te Landgraaf. Ik leerde hem kennen via een van de leden van Trio Vivente met wie ik een programma aan het voorbereiden ben over een gezamenlijk optreden. De uitvoering zal waarschijnlijk begin volgend jaar in première gaan. Het gaat om een combinatie van schilderijen/foto’s, muziek (licht klassiek) en mijn poëzie. Alles is op elkaar afgestemd zodat sferen en beleving optimaal zijn. Later zal ik hierover uitgebreid berichten. Met Sjef sprak ik over het schrijven van boeken en over onze ervaringen hierover tot nu toe. We wisselden allerlei nuttige informatie uit en het zal niet lang duren vooraleer Sjef zijn eerste boek zal presenteren. Dat gaat over een zeer actueel thema: dementie!
Van een ander contact kreeg Sjef mijn boek ‘Kanker, Verwoesting en Geneeskracht’ onder ogen. Dit boek schreef ik in 2007. Aanleiding was de borstkanker van mijn vrouw. Zij heeft het overleefd. In mei 2008 zaten wij samen bij uitgeverij Gopher in Amsterdam een contract over de uitgifte af te sluiten.

Sjef stuurde mij de volgende review:
‘Hallo Jacques, heb je boek Kanker, verwoesting en geneeskracht vandaag gelezen. Wat een eruptie van diepe persoonlijke emoties en gevoelens in een heftige periode uit jullie leven. Zo open, gedurfd tegen een achtergrond van een duidelijke beschrijving van het proces. Los van de inhoud, leest het boek gemakkelijk en prettig door de vlotte pen die je gebruikt. Mooi!!! Ik moest denken aan een gedicht dat ik vorig jaar maakte. Ben alles behalve een poëet, maar in dit geval wil ik het je toch sturen.’

Naast deze mooie complimenten plaatste Sjef een mooi gedicht in zij bericht. Ik werd diep getroffen door deze poëtische kijk op borstkanker en wil jullie zijn gedicht niet onthouden.
Hier is het:

Borsten